Selve begrepet hjemmekontor er misvisende, plasseringen er «hjemme», men i de fleste tilfellene er det ikke et «kontor». Når vi ser innslag på TV/FB i disse dager hvor folk sitter på hjemmekontoret, er både sofa og kjøkkenbord overrepresentert, dette er i høyden et mobilkontor.
Etter at mange fler nå har opplevd heltids hjemmekontor, så vil holdningene til å jobbe utenfor bedriftens kontorlokaler endres: - Vi blir kvitt noen myter - Medarbeidere har fått «onthe job training», ny digital kompetanse. - De bedriftene som henger etter med digitalisering har fått seg en vekker. - En prat ved kaffemaskinen er vanskelig å erstatte. Hva er det som gjør hjemmekontoret til en effektiv løsning? 1) Skikkelig kontor plass Beklager, men sofakroken er uegnet til noe annet enn å svare på eposter i. Riktig arbeidstilling og belysning er like viktig her som på kontoret, så i praksis er trenger du en dedikert arbeidspult, helst i et eget rom. En 13-tommer laptop har sine begrensninger, så på arbeidspulten står det minst en monitor plus tastatur/mus. Dette gjør og at opp- og ned-rigging tar minimalt med tid. 2) God kommunikasjon Headset, headset, og headset.... samt god video. Online møter fungerer utrolig mye bedre hvor alle sitter på hver sin PC, med et skikkelig headset. Bruker man samme verktøy til intern chat, tale kommunikasjon, og videosamtaler/møter, så er fiklingen med lyd og tilgang borte. Da får man samtidig god oversikt over hvem som er tilgjengelig, litt borte, helt borte, og opptatt, samt litt følelse av å være et team. Ta en kopp kaffe sammen på video. 3) Det blir en lang dag Siden vi i tradisjonelt kontorliv er avhengig av å komme oss til kontoret og hjem igjen, er en norsk arbeidsdag normert til 7.5 timer + 30min lunsj. For å få god uttelling av et hjemmekontor både for bedriften og seg selv, så fungerer dette bedre i passe store doser jobb, med avbrekk. Hva med å gå i butikken midt på dagen, hente barn i barnehage, fikse ting, rask joggetur, osv. Det viser seg at selve jobben kan bli veldig intens (og effektiv), gitt at punkt 1) og 2) er på plass, så det å ta pauser blir helt nødvendig. Siden man i utgangspunktet sparer reisetiden, så er det likevel overaskende hvor lang dagen blir. I tillegg er man i praksis tilgjengelig på telefon, chat og tildels epost hele dagen. Dette passer ikke for alle, og heller ikke alle typer jobber. Men du verden hvor mye man får gjort, og i tillegg får en frihetsfølelsebonus. 4) Vekselbruk De fleste vil nå oppdage at etter noen uker med Coronakontor, så har isolasjonen på hjemmkontoret sine begrensninger. Fysiske møter med kollegaer har og sin verdi. Løsningen på sikt er vel å få med seg det beste fra begge løsninger, med f.eks 2 hjemme dager i uken. Det er mange arbeidsoppgaver som sannsynligvis er dobbelt så effektive på hjemmekontroret enn i et kontorlanskap. Planlegg uken, og ha et system hvor kollegaene vet hvor du er. 5) Papirløst Dette er vel nesten innlysende, men utover en notatbok som bor i sekken, så er papir bannlyst. All dokumentasjon, saksbehandling, aktivitetsstyring, arkivering, osv. må være digitalt, og du skal når som helst kunne kjøre over PC’n din uten å være redd for å miste data. Mange bedrifter har langt igjen, de er blitt igjen på 90-tallet. Det betyr og at å jobbe hjemmefra aldri blir noe annet enn en reserveløsning. Og hva kommer så? Mange av oss er tilgjengelig nesten 24/7, fordi epost og chat fungerer på telefonen. Laptopen er som regel innenfor rekkevidde, og ting kan fikses direkte, ofte viktig hvis motparten sitter i Asia og slipper å vente nesten en arbeidsdag ekstra på svar. Hjemmekontor er bare toppen av isfjellet når vi ser konturene av et arbeidsliv som kommer til å endre seg – mye. |
Odd Gilinsky
Temaer rundt det å drive en bedrift, produktledelse, teknologi,.... og livet i båt. Det er flere fellesnevnere enn man skulle tro. Derfor bakgrunnsbilde på svai i solnedgang; det gjelder å ha godt feste samtidig som man dreier etter vinden. Archives
December 2020
Categories
All
|