Det ble mye handling på nettet i år og. Ikke nødvendigvis fordi det er billigere, men det er faktisk raskere. Jeg har bestilt noe ved lunsjtid, som så lå på dørmatta før frokost dagen etter. Det har skjedd noe i frakt-Norge. Poenget her er ikke egentlig netthandel, men det viser at bedrifter som tar tid på alvor, leverer ekstra verdi til sine kunder. Dette tror jeg gjelder i mange bransjer, tid er penger fremdeles. Time to marketI en del sammenhenger er tid ikke bare kost reduksjon, men tid kan gjøre merkbare utslag på omsetnings tall og inntjening for et produkt hvis lansering fremskyndes eller forsinkes bare med noen uker. I slike prosjekter er det god butikk i å hente inn ekstra ressurser for å avlaste nøkkelpersonell når det kniper, eller helst litt før. Produktutvikling er jo en type prosjekt som har flere faser, hvor kompetanse og ressursbruk varierer, blant annet fordi deler av prosjektet leveres av underleverandører. Å kjøre et utviklingsprosjekt med en fast stab er nesten umulig hvis man skal få et nytt produkt ut i markedet så raskt som mulig. Rask omstillingBedrifter vil få behov for å omstille seg fremover, det vil si, i enkelte bransjer er omstilling en kontinuerlig prosess, og ikke noe man gjør hvert 5. år. Omstilling betyr at de ansatte får endringer i roller og funksjoner, og det innebærer en personalkabel som av og til ikke går helt opp. De bedriftene som greier å gjennomføre endringer effektivt vil bli mer konkurransedyktige samtidig som en rask omstilling vil spare skremmende mye penger. Så det gjelder å få opp tempoet, organisasjoner i omstilling knirker, og det går ut over butikken. I slike prosesser er det fornuftig å kunne bruke midlertidige innleide ressurser for å få personal kabalen til å gå opp under endringene, men også for å få inn ideer utenifra. Avlaste nøkkelpersonell!Tenk litt på den. Hvor er flaskehalsen? Ofte er det nøkkelpersoner som kunne trenge litt avlastning når det topper seg, litt hjelp med oppgaver som ikke ligger i kjernekompetansen, men som også må gjøres. Likevel trenger man assistanse av en med erfaring, uerfaren hjelp kan faktisk virke mot sin hensikt. Dette er en måte å bruke oss på: Leie en kompetent avlastning. Det betyr i praksis at vi kan støtte med aktiviteter som vi er godt kvalifisert til, eller helst «overkvalifisert». Å være støtte til en prosjektleder, salgssjef, produktsjef eller COO er jo mye lettere når man allerede har hatt slike roller selv tidligere. Dette fungerer på oppgavebasis og som fjernarbeid, dvs. fleksibelt og etter behov. Når vi etter hvert kjenner firmaet og menneskene, så er det raskt å etablere en slik avlastningsrolle. Kjente du deg igjen i illustrasjonen over? Er det ting du gjerne kunne hatt hjelp til i en periode? Tid er pengerNettbutikkene har skjønt det, de er blitt veldig raske, selv om operativ hurtighet er noe annet enn prosjekter og organisasjonsendringer. Samtidig sier det noe om et markedstilpasset «mindset», som vi vil se i flere bransjer fremover. Det blir fort avveininger på hva man skal gjøre selv, hva skal man gjøre sammen med partnere, hva kan outsources fornuftig, og så videre.
Det handler og om teknologi, en velfungerende nettbutikk av en viss størrelse har automatisert mest mulig, disse har virkelig digitalisert i praksis, en ordre flyter igjennom systemet nærmest uten manuelle funksjoner. Disse butikkene har flyttet forventningsnivået for tjenester; «Vi ringer deg neste uke» fungerer nok ikke så bra etter hvert. Om et høyere tempo er så bra for oss mennesker er vel en annen diskusjon, men det handler om å unngå negativt stress. Det innebærer å jobbe smart. |
Odd Gilinsky
Temaer rundt det å drive en bedrift, produktledelse, teknologi,.... og livet i båt. Det er flere fellesnevnere enn man skulle tro. Derfor bakgrunnsbilde på svai i solnedgang; det gjelder å ha godt feste samtidig som man dreier etter vinden. Archives
December 2020
Categories
All
|