Hvordan holder du orden på: - Det du skal gjøre idag, imorgen, om en uke, eller snart - Huske hva du faktisk har gjort og avtalt - Dele med de andre i teamet hva du har gjort og avtalt - Få en oversikt over hva som er på gang - Hjelp til å få ringt de du bør ringe til - Hjelp til å sende epost og holde orden på epost historikk. .... og listen fortsetter. Vår favoritt er OnepageCRM, et verktøy rettet mot små og mellomstore bedrifter, gjør det det skal uten å bli for stort og tungt. Samtidig kan man lett tilpasse ting selv. Når du føler at verktøyet hjelper deg, blir det faktisk naturlig å jobbe inne verktøyet, og da blir alt registrert, lagret, og delt – helt av seg selv! I et team skal det ikke være nødvendig å spørre noen om «Har du husket å ringe Hansen?». Statusoversikt er løpende, og ikke en månedlig botsøvelse. Getting Things Done For de som ikke har stiftet bekjentskap med GTD, så er prinsippet først og fremst: «Hva er den neste lille handlingen som skal til for å bevege dette prosjektet i riktig retning». Og det er jo det dette handler om: «Hvordan spiser du en elefant?» «Bit for bit....» Dette er det bærende prinsippet i OnepageCRM: Next Action. Her legger du inn det neste som skal skje, og hvem som gjør det. Ut av hodet og inn i systemet. Kontakten din er en person, ikke et firma OnePageCRM forholder seg til personer, som er tilknyttet en organisasjon, men det er gode muligheter til å tilpasse hvordan man bruker dette. Jeg har f.eks også brukt OnePageCRM til å holde orden på leverandørene mine, i det hele tatt all ekstern kontakt på telefon og epost. Det er uansett personlig kontakt som gjelder. Prosjekter, Mål, og «Deals» «Deals» høres jo ganske amerikansk ut, men begrepet kan dekke avtaler man vil ha i havn, uansett om det er et salg eller en annen form for avtale, dvs. En «Deal» blir prosjektmålet, og er en knagg for telefonsamtaler, epost, notater og annet. For salg så bygger Deals opp en «Pipeline», og gir en kjapp oversikt over hvordan man ligger an. Online OnePageCRM er en skytjeneste. Det betyr at det er ingenting å installere, og heller ingenting å ta backup av. Med App for iPhone og Android i tillegg, så har man tilgang fra hvor som helst, slik som man forventer seg av en skytjeneste. Det er og sikkerhet i dette: Du skal når som helst kunne kjøre over PC’n din uten å kaldsvette. Det betyr nok at dere har andre tjenester for lagring også. Apps og annen integrasjon Siden det er et online system er det og enkelt å koble sammen med andre online tjenester, alt fra MailChimp til Dropbox. Integrasjonen med gmail og Office360 er også bra, så man kan integrere epost direkte. Her kommer det stadig nye muligheter og man kan og lage egne nettbaserte integrasjoner. Gjør det selv! Her trenger du ikke eksterne konsulenter. Men selv om det er laget utrolig enkelt og intuitivt, så er det viktig å tenke seg om når man legger til egne felter. Det er ikke alt man tenker på som kjekt å ha som gir noen verdi, så anbefalingen er egentlig å starte med systemet «som det er» og heller legge til ting etterhvert når konkrete behov melder seg. Felter som ikke brukes blir etterhvert «støy». Likevel er det ett par ting som bør struktureres fra start, ettersom endringer senere kan skape litt jobb, tipset er egentlig å leke med systemet først, så nullstille alt.
Dette innlegget er bare en liten intro, men man finner mye stoff inne i verktøyet for å få en bedre oversikt. Vi bruker det selv, og promoterer også OnePageCRM i Norge.
Hvis du bruker linken vår under , så kan man starte en gratis prøveperiode, velger man senere å bestille, så koster moroa EUR 11.- pr. måned. pr bruker. Ta gjerne kontakt med Nautikom hvis du trenger litt start tips. Comments are closed.
|
Odd Gilinsky
Temaer rundt det å drive en bedrift, produktledelse, teknologi,.... og livet i båt. Det er flere fellesnevnere enn man skulle tro. Derfor bakgrunnsbilde på svai i solnedgang; det gjelder å ha godt feste samtidig som man dreier etter vinden. Archives
February 2021
Categories
All
|